Marketing ze smakiem – resturacje, ludzie, pieniądze, świat…

sgh2

Jak już wspomniałam, wiele się ostatnio dzieje i dlatego niektóre relacje czekają na swoją kolej. W grudniu byłam w Warszawie na  seminarium naukowym „Marketing ze smakiem” organizowanym przez Katedrę Rynku, Marketingu i Jakości SGH, SKN Marketingu SGH oraz Agnieszkę Małkiewicz (www.amhorecacommunications.pl).

Przedmiotem tego wydarzenia  były restauracje w wielu aspektach. Najpierw był  komentarz praktyków do badania rynku „Konsument w restauracji” zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia we współpracy z SGH.  Trochę już na ten temat wiedziałam, z tej konferencji.

Potwierdziło się to, że prawie połowa Polaków (48%) nie chodzi do restauracji. Pozostali bywają głównie w sieciowych pizzeriach (65%).Elementy, które przeszkadzają w czasie wizyt w restauracjach to według  połowy  badanych  brak higieny (55%), nieświeże produkty (54%) i niesmaczne jedzenie (61%) .
Nieświeże produkty używane do przygotowania posiłków, na które skarży się ponad połowa ankietowanych konsumentów, to ważny przejaw braku profesjonalizmu w podejściu do prowadzenia kulinarnego  biznesu. ” Oszczędności czynione kosztem zdrowia konsumentów to bardzo niebezpieczna i krótkotrwała koncepcja prowadzenia restauracji” – skomentowała prof. Teresa Taranko, kierownik Katedry Rynku, Marketingu i Jakości w SGH.

SGH 1

W czasie wydarzenia opiniami i wiedzą podzielili się  m.in.: Agnieszka i Marcin Kręgliccy, Agata Godlewska (Food Service), Justyna Adamczyk (Gault&Millau), Maria Chludzińska (Marriott), Barbara Paryszewska, Magdalena Figurna (Makro Cash and Carry), Justyna Kosmala (Charlotte), Natalia Sitarska i Łukasz Smoliński (Blog Tasteaway).

Bardzo ciekawie o pracy restauratorów opowiadało rodzeństwo – Agnieszka i Marcin Kręgliccy. Docenili wartość dobrych menagerów, będących pomocą a nie konkurencją dla właścicieli a także obsługi, która chęć dogodzenia gościom stawia na pierwszym miejscu. Podkreślili także to, że z czasem nabywa się doświadczenia w prowadzeniu restauracyjnego biznesu i wtedy łatwiej o jego opłacalność.

Rodzeństwo podzieliło się też ciekawym spostrzeżeniem – teraz wyjście do restauracji jest wydarzeniem społecznym- idziemy nie po to , by coś zjeść, lecz by spędzić miło czas przy smacznym jedzeniu w gronie przyjaciół lub rodziny. Jak dla mnie to pozytywny objaw 🙂

Wspomnieli też o przypadkach nieuczciwości wśród pracowników , których nigdy nie „zamiatali pod dywan” , tylko zawsze rozwiązywali za pomocą odpowiednich służb. Kary też płacili, ale uczyli się na własnych błędach. Dziś są właścicielami kilku prestiżowych warszawskich restauracji.

Seminarium SGH (3)

 

Seminarium było także zapowiedzią studiów podyplomowych Marketing w sektorze HoReCa, które odbywać się będą w SGH. Mają one na celu dostarczenie wiedzy i umiejętności, które pozwolą uczestnikom w profesjonalny sposób, skutecznie i efektywnie zarządzać podmiotami świadczącymi usługi w sektorze HoReCa .

Informacjami na temat nowego przewodnika Gault&Millau , który niedawno po raz pierwszy przyznawał punkty polskim  restauracjom podzieliła się jego redaktor naczelna, Justyna Adamczyk .

Przy przyznawaniu punktów preferowane są miejsca dogodne dla turystów, z odpowiednio dostosowanymi  cenami. Produkty muszą być świeże i sezonowe, dania dopracowane z uwzględnieniem różnych technik, odpowiednio dobranych do produktu. Szef kuchni musi mieć osobowość i znać się na  food design. Obsługa ma być miła , liczy się też bardzo  ogólne wrażenie pobytu w restauracji od początku do końca. Ważne są też warunki higieniczne .

Z sali padło pytanie, jakie kryteria muszą spełniać inspektorzy tego przewodnika oceniający restauracje. Zanotowałam je sobie, kogo to interesuje, niech mnie zapyta bezpośrednio 🙂

Na temat  współpracy firmy z pracownikami opowiadały konsultantka HoReCa i pani manager firmy Marriot.

 

sgh3

 

Po wykładach poszłam na ciekawe warsztaty  podróżniczego bloga Tasteway i wysłuchałam historii ich podróży i blogowania ubarwionej wieloma ciekawymi szczegółami.

Dla blogerów dobra wiadomość – marki dostrzegają potrzebę testowania restauracji i przedstawiania swoich opinii na blogach , oczywiście jeśli robione są ze znawstwem.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.